Val av kosttillskott

Nedanstående exempel gäller kvinnor 40+ och kan rekommenderas utan att först ta prover.

Notera, det är en allmän rekommendation som inte har med avancerad näringsterapi att göra.

OBS! ingen hänsyn tagen till specifika obalanser, läkemedel eller sjukdomar. Det kan ta uppemot 2-3 månader för ett kosttillskott att skapa märkbara förändringar, så utvärdera aldrig tidigare än efter cirka tre månader.

Kosttillskott blabar

Multivitamin:                                                                                                          

2-4/dag till maten – kapslar eller tabletter tillsammans med mat.

Multimineral:                                                                                                          

2-4/dag till maten – kapslar eller tabletter tillsammans med mat.

D-vitamin, från september till maj:                           

4000 IE eller 100 mcg – kapslar, tabletter eller droppar. Välj gärna en sort som även innehåller vitamin K2. Till exempel Holistic eller Thorne.

(även sommartid för den som aldrig eller sällan vistas i solen)

Magnesium:                                                                                         

2-400 mg/dag gärna större dos till kvällen för bättre sömn

(inte magnesiumoxid som är verkningslöst, men bra om man är förstoppad)

C-vitamin med flavonoider:                                      

1g/dag till maten – finns i alla former, även flytande s.k. liposomal. Gärna tillsammans med järn om man behöver det.

Omega 3:                                                                                               

2 kapslar dagligen alt flytande från ArcticMed 1/2-1 matsked

Coenzym Q10                                                                                                         

100-200 mg/dag – finns i alla former, även flytande s.k. liposomal. Tag första halvan av dagen.

B-komplex                                                                                                               

1-2 kapslar dagligen (om man inte tar de högre doserna av multivitamin)

Matsmältningsenzymer:                                            

1-2 tabletter till varje måltid (större behov för en stressad person).

Eventuellt aminosyrakomplex och/eller proteinpulver till frukost.

Tar man inte multivitamin/-mineral kan man naturligtvis öka de individuella doserna och lägga till fler kosttillskottssorter.

RDI som står på en kosttillskottsburk är gamla mätvärden som betyder rekommenderat dagligt intag. Dessa ligger väldigt lågt.

TDI är något annat och betyder terapeutiskt dagligt intag. Det behöver styras upp av en näringsterapeut efter provresultat.