Protein

Protein

Proteiner finns i kött, fisk, ägg, ost, mjölkprodukter, bönor, linser och nötter mm.

Proteiner bygger signalsubstanser och sköldkörtelhormoner.

Proteiner bryts ner i mindre beståndsdelar – aminosyror – när man tuggar och bryter ner maten i mage-/tarmsystemet. Olika aminosyror ur protein behövs för att bygga våra signalsubstanser, de som styr hur vi känner, tänker, reagerar på saker som händer omkring oss.

Det är sekundsnabba reaktioner i hjärnan som till exempel serotonin, dopamin, adrenalin. Dessa är exempel på signalsubstanser som påverkar hur man känner och reagerar. De i sin tur samspelar tätt ihop med våra könshormoner och stresshormonet kortisol.

Andra aminosyror behövs för att kunna bygga sköldkörtelhormonerna; fenylanalin och tyrosin. Utan dessa fungerar inte sköldkörteln som den ska. Den styr energiomsättning, ämnesomsättning och temperaturreglering i kroppen. Över 500.000 kvinnor i Sverige lever med obalanser i sköldkörteln. Ofta debuterar besvären efter större hormonella förändringar såsom barnafödande och klimakterium. För att kunna hjälpa sköldkörteln att producera hormoner behövs rätt näringsstöd.

Många kvinnor 40+ äter för lite protein och för mycket kolhydrater. Det går att komplettera med proteinpulver om man vet med sig att man äter för lite protein i maten. Räkna med åtminstone cirka 1 g protein/kg kroppsvikt och dag. 100 g rent kött eller fisk innehåller cirka 25 g protein.

Ovan i bild visas exempel på fullvärdiga proteiner som bör ingå i den dagliga kosten enligt det paleolitiska kosttänk som jag förordar. Proteiner så som de är skapade av naturen.